با سلام

Eurasian Sparrowhawk

قرقی (1).jpg

قرقی (2).jpg

قرقی (3).jpg

قرقی (4).jpg

دیده بان حقوق حیوانات: دانشمندان دوربین خود را در حیات وحش لازوسکی واقع در شرق روسیه کاشته بودند تا وضعیت گونه‌های نادر ببر سیبری را بررسی کنند؛ اما اتفاق دیگری رخ داد:

به گزارش همشهری آنلاین روزنامه اتریشی استاندارد گزارش داد، این گونه که در مناطق دور دست شرق روسیه و در مناطق هم مرز با کره شمالی و چین زندگی می‌کند، در معرض تهدید انقراض قرار دارد و تعدادش به کمتر از ۵۰۰ قلاده رسیده است. اما نه این گربه‌های عظیم الجثه، بلکه یک عقاب طلایی شکار این دوربین شد.

Animal-Rights-Watch-ARW-6923

در این عکس، این پرنده غول پیکر پنجه‌هایش را به بدن شکار خود فرو می کند؛ فرو رفتن پنجه‌ها را می توان در عکس و به خاطر فوران خون دید.

foto: ap/the zoological society of london

معمولا عقاب‌های طلایی پرنده‌های کوچک و پستانداران را شکار می‌کنند. اما در این مناطق تا به حال حملات متعددی به گوزن‌های بزرگ دیده شده بود. این نخستین تصاویر از چنین شکاری است.

foto: ap/the zoological society of london

<iframe src="http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/xW1b0/vt/frame" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true" height="270" width="480" ></iframe>

Animal-Rights-Watch-ARW-6948

دیده بان حقوق حیوانات: معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست روز گذشته به اراک سفر کرد.

به گزارش ایسنا، در اولین برنامه رسمی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به کلانشهر اراک که در قالب کارگروه کاهش آلایندگی هوای این شهر برگزار شد تمام آنچه این سالها در دل تشکل های مردمی تلنبار شده بود بیرون ریخته شد تا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور پی به عمق فاجعه آلایندگی هوای اراک ببرد.

در بدو ورود دکتر معصومه ابتکار به اراک در حالی که میزبانان قصد داشتند تا به افتخار ورود وی به این استان گوسفندی را قربانی کنند، وی مانع از این کار شد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با هدف بررسی مشکلات زیست‌محیطی استان مرکزی بویژه آلودگی هوای اراک و مدیریت بومی تالاب میقان به اراک سفر کرده است.

Animal-Rights-Watch-ARW-6949jpg

تابستان پیارسال(قبل از داستان ما با شاهین)عموی من برای مسافرت رفته بود روستا.بعد از یه هفته زنگ زد به من گفت یه چوپان,یه جغد گرفته داره می فروشه.چهار تا هم جوجه داره.مشخصات جغد رو پرسیدم گفت خیلی بزرگهلبخند,یه جورایی شاخ داره,چشماشم تقریبا نارنجیه.بهش گفتم که اسمش شاه بوفه,هر طور شده بگیرش.

خلاصه عموم جغد رو گرفت(البته نگفت چه قیمتی)آورد تهران.دیدم یکم بالش زخمیه.در حدود یه ماه عمو جغد شاخ دار ما خوب خوب شد.جوجه هاشم تقریبا می تونستن پرواز کنن.

ولی بالاخره لحظه وداع فرارسید.منم با کلی غرور و افه بردم قم آزادشون کردم.

به لطف دو برادر کوچکم,کامپیوتر ما ویروس گرفت.همه عکس ها پاک شد.الان دارم تو کامپیوتر فامیلامون دنبال عکسام می گردم.به همین سبب عکس هایی که میذارم مال خودم نیست.

با سلام.

چند تا از عکس های چلچله(پرستو) رو که اواسط تابستان با تلفن همراه گرفتم رو گذاشتم.

امیدوارم خوشتون بیاد.

فروش جوجه عقاب سفيد 2.2 ميلياردي در كويت
فروش جوجه عقاب سفيد 2.2 ميلياردي در كويت
یک جوجه عقاب سفید ایرانی که توسط کبوتر مجهز به تور ویژه شکار شده بود، در مزایده‌ای در کویت به مبلغ 750 هزار دلار (بیش از 2.2 میلیارد تومان) به فروش رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، رقابت شدیدی که میان تاجران کویتی و نمایندگان تاجران کشورهای حوزه خلیج فارس برای خرید یک نوع عقاب کمیاب درگرفت، با فروش این عقاب به قیمت 209 هزار دینار کویت (نزدیک به 750 هزار دلار آمریکا) به پایان رسید.

پرنده مورد معامله، یک جوجه عقاب ایرانی کاملاً سفید رنگ است که به علت قدرت و چابکی که در تعقیب شکار دارد، درنوع خود کم نظیر است.

به نوشته روزنامه کویتی الوطن، این "عقاب ایرانی" تا بامداد دوشنبه (8 مهر)، آزاد بود، تا اینکه 9 کویتی متخصص در شکار و تربیت عقاب موفق شدند این عقاب کم نظیر را از طریق فرستادن یک کبوتر که "تور صید عقاب" به همراه داشت، به دام بیاندازند.

خبر در دام افتادن این جوجه عقاب به دست صیادان از طریق پایگاه های اجتماعی منتشر شد و مزایده ای برای فروش آن از سوی هواداران پرندگان شکاری به راه افتاد.

حمود الرویعی کارشناس عقاب درباره نوع این عقاب ها گفت که این پرنده که اصل آن از کوه های ایران است، پرنده ای نادر است و همین مساله موجب گران بودن قیمت آن شده است.

وی در ادامه گفت که این جوجه عقاب که سنش از یک سال بیشتر نیست، بسیار نادر است و از سال ها پیش کسی نتوانسته است که چنین عقابی را شکار کند و به همین دلیل، قیمتش دو چندان شده است.

پرنده های شکاری از اواسط سپتامبر (اواخر شهریور) هر سال به علت کاهش دمای هوا، به مدت دو ماه محل زندگی خود در کوه های ایران، پاکستان و روسیه را ترک می کنند.

این پرنده ها همواره به دنبال مناطق گرم تر هستند و همین مساله باعث می شود که افراد مشتاق به صید و آموزش شکار به این پرندگان در حاشیه خلیج فارس، فعالیت خود را افزایش دهند؛ از این رو قبل از فرا رسیدن بهار، این پرنده کمیاب نصیب شخصی شد که روزنامه " الوطن " کویت نام او را فاش نکرد.

به نظر من در میان پرندگان شکاری,شاهینیان سلطان پرندگان هستند.

در این میان یکی از مطرح ترین گونه ها خود شاهین یا barbary falcon است.

مشخصات پرنده:

35 تا 45 سانتی متر,شبیه بحری(peregrine falcon) است ولی سطح پشتی این پرنده بیشتر قهوه ای و کمتر خاکستری است و در سطح شکم,راه راه عرضی کمتری دارد که در ناحیه سینه بیشتر رگه رگه است و اثری از راه راه عرضی مشهود نیست.تارک آن خرمایی است(نه خاکستری پررنگ مانند بحری).از بالابان بوسیله سطح پشتی پررنگ تر و سبیل های گرد قهوه ای مایل به سیاه مشخص می شود.

زیستگاه:

تپه ماهور ها و نواحی کوهستانی در نقاط خشک و نیمه خشک.در زمستان به دشت کوچ می کند.معمولا روی لبه صخره های مرتفع آشیانه می سازد.

و اما شرح حال ما با این پرنده:

در راه خانه بودم که دیدم یک پرنده فروشی جدید باز شده.حیفم اومد سر نزنم.رفتم تو و در حال تماشای پرندگان بودم که چشمم به یک شاهین جوان افتاد.جلوتر رفتم که ببینمش.خیلی قفس کوچکی داشت.بال سمت راستش هم شکسته بود.پرنده رو قیمت کردم گفت50000تومان.منم که پول همراهم نبود,یکم بیعانه دادم تا نگهش داره فردا بیام بخرمش.خلاصه اون روز واسم مثل یک سال گذشت.فردای آن روز اومدم پرنده رو گرفتم.آوردم حیاط ولش کردم دیدم کلا نه می تونه پرواز کنه,نه می تونه راه بره,نه...

یعنی شده بود یه تیکه پری که چسبوندنش به گوشت!!!

خلاصه من فقط تونستم تا یک هفته زنده نگهش دارم.بعدش با این دنیایه کثیف وداع کرد.دنیایی که مردمش به خاطر یه قرون پرنده به این باارزشی رو از طبیعت میگیرن,در بدترین شرایط نگه داری می کنن.

این قضایا مربوط به پارسال بود که من هنوز با جناب علی اصل آشنا نشده بودم.اگر یکم دیر تر اتفاق میفتاد,حتما با کمک ایشون این پرنده رو به زندگی واقعیش می رسوندیم.

(عکس تزیینی می باشد.)

دوستان یک بارباری الان به کمک شما نیاز داره.راستش من هم بودجه مالیم خیلی ضعیفه وگرنه می خریدمش.اگر مایل به کمک هستید با من تماس بگیرید.09367731458

رضا علی اصل:هر سال با شروع فصل پر ریزی پرندگان لباس نو بر تن می کنند
در این فصل پرنده در اصطلاح با تو لک رفتن پرهای کهنه خود را با پرهای جدید جایگزین می کند.سرعت پر ریزی در پرندگان یکسان نیست.در بعضی از گونه ها پر ریزی بسیار سریع و در بعضی دیگر مانند شکاری های بزرگ جثه کند و طولانی است.
پرهای پرنده در این فصل طبق اصول خاصی از پرنده جدا می شوند.برای مثال اگر در یک بال  شاهپر P7 جدا شود در بال دیگر نیزاین اتفاق بطور هم زمان انجام می شود.
گذشته از این حرف ها پر ریزی یکی از زیبایی های دنیای پرندگان است.خصوصا اینکه پرنده بعد از پر ریزی چهره خود را تغییر دهد!!!
اکثر دوستان علاقمند در این فروم پر ریزی گونه های مختلف را از نزدیک دیدند و شاهد این پدیده خاص بودند.
این امانتی که مدتی است به دستم سپرده شده پر ریزی خود را مدتی است  شروع کرده و چهره جدیدی را به خود گرفته.بد نیست روند پرنده را از ابتدا با هم مرور کنیم.

بتدا پرنده ما که یک لیل نابالغ بود ظاهری این چنین داشت:


رنگ پرو بال بطور کلی تیره و نخودی بود.شکاری ها در اسارت به یک باره پر ریزی را انجام می دهند، به همین دلیل بسیار ضعیف می شوند و عبور از این فصل برای پرنده ممکن است همراه با حوادث نا خوش آیندی باشد.حتی اخلاق پرنده هم تغییر می کند!
در اینجا تصویر پرنده را می بینید که ظاهر پریشانی دارد


اما آرام آرام پرهای جدید که رنگ دیگری دارند جایگزین پرهای قدیمی می شوند.گویی که دستی از طبیعت پرنده را رنگ آمیزی می کند!
تفاوت رنگ شاهپرها دم جدید با قدیم را می توان به آسانی دید


پوش پرهای سطح پرنده نیز همزمان با شاهپرهای دم و بال نو می شوند.می توانید قرینه بودن آن را در این تصویر ببینید


کم کم رنگ قرمزی پوش پرهای پا و دمگاه هم نمایان می شود و چهره یک لیل بالغ در این امانتی رخ می نماید!!

ادامه مطلب

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: برای نخستین بار در ۴۰ سال گذشته، گونه ای جدید از پرندگان شناسایی شد. این گونه که از جنس Strix و تیره جغد هاست، به توجه به منطقه کشف در مناطق کوهستانی شمال کشور عمان، به نام جغد عمانی (Omani Owl) نامگذاری و معرفی شده است.

اولین بار در فروردین امسال هنگامی که محققین مشغول ضبط صدای جغد عربی بودند، متوجه صدایی عجیب و ناآشنا در دستگاه ضبط صدا می شوند که با صدای گونه های شناسایی شده جغدها تفاوت داشت.
ادامه بررسی منطقه برای کشف صدای ناشناخته در خرداد انجام میشود و محققین این بار موفق می شوند از فاصله نزدیک از گونه ای ناشناخته تصویر تهیه کنند که منجر به معرفی گونه ای از جدید از جغد ها می شود.

گفتنی است فعالیت های مربوط به کشف این گونه در قالب پروژه ای به عنوان Sound Approach انجام گرفته است که با هدف مطالعه صدای پرندگان و کمک به محققین و پرنده شناسان برای درک بهتر صدا در پرندگان و کاربرد آن در بررسی های علمی در جریان است. این گروه تاکنون موفق به ضبط بالغ بر ۵۰ هزار صدای مختلف از حدود ۱۰۰۰ گونه از پرندگان شده اند.
Omani-Owl.jpg

دلیجه: معروف ترین شاهین که همه جا هست حتی تو شهرها.
2_دلیجه کوچک:خیلی شبیه دلیجه است و بیشتر بصورت گروهی دیده میشن.
3_لیل:هم اندازه دلیجه با ظاهری بحری مانند.
4_بالابان:قوی ترین و بزرگ ترین شاهین ایران.
5_لاچین:تقریبا شبیه به بالابان هست اما کوچک تر و کشیده تر.جمعیتش تو ایران خیلی کمه و به سختی دیده میشه.
6_بحری:سریع ترین پرنده دنیا که انگار یک کلاه سیاه رنگ روی سرش گذاشته.
7_شاهین:تقریبا شبیه به بحری اما کوچک تر و تپل تره.به نسبت بحری رنگی تره.
8_ترمتای:یک بالابان مینیاتور!اندازه دلیجه اما متخصص شکار پرنده ها.
یک تعداد شاهین هم داریم که به ندرت تو ایران دیده میشن.
9_شاهین دودی:اون پایین روی آسمون خلیج فارس پرواز می کنه.
10_شاهین پا سرخ:همون شاهین دودی کمرنگ تر با پاهایی قرمز رنگ.
11_شاهین سر حنایی:این شاهین خیلی زیباست انگار که پرهای سرشو حنا گذاشته باشه  حتی سبیل هاش.
12_شاهین بلوچی:تقریبا هم شکل بالابان که خیلی به ندرت و اتفاقی تو ایران دیده میشه.